Asiakkaani saa omituisia ennusteita – mikä vaikuttaa ennusteiden laatuun?

FabricAI:ssa asiakkaan taustalla on aina tekoäly, joka ennustaa vähintään tiliä ja ALV-statusta sekä tarvittaessa kustannuspaikkoja ja kirjauspäivämäärää. Tekoälyn ennusteet pohjautuvat asiakkaan vanhoihin ostolaskuihin. Siihen, kuinka hyviä ennusteita asiakkaan ostolaskuille tulee, vaikuttaa kuitenkin muutama seikka:

  • Asiakkaan vanhojen ostolaskujen määrä (nyt hyödynnettävässä kirjanpito-ohjelmassa)
    • Lähtökohtaisesti mitä enemmän laskuja on, sitä parempi tekoälyn onnistumisen kannalta. Muutama esimerkki:
      • Laskuja ei vielä ollenkaan -> ennusteet ovat todennäköisesti melko omituisia aluksi
      • Laskuja 1-3 kuukauden ajalta -> ennusteet ovat todennäköisesti vähintään kohtalaisia
      • Laskuja 3-12 kuukauden ajalta -> ennusteet ovat todennäköisesti hyviä
      • Laskuja yli vuoden ajalta -> kaikista optimaalisin tilanne
    • Huomioithan lisäksi, että vanhojen ostolaskujen kirjanpitokausien tulee olla mahdollisuuksien mukaan suljettuja! Esimerkiksi Procountorissa tekoälyn opetusaineistona käytetään ainoastaan suljettujen kausien ostolaskuja.
  • Asiakkaan vanhojen ostolaskujen laatu
    • Mitä enemmän ostolaskuja tulee verkkolaskuina, sitä paremmin tekoäly onnistuu ennusteissaan. Myös skannatuille ja itse-lisätyille laskuille tekoäly tekee ennusteita, mutta ne eivät ole välttämättä niin hyviä kuin verkkolaskuilla.
  • Asiakkaan vanhan kirjanpidon johdonmukaisuus
    • Mikäli asiakkaan tiliöintikäytännöt tai tilikartta ovat muuttuneet merkittävästi, on tällöin tekoälyn opetusaineisto ristiriitaista, eivätkä tekoälyn ennusteet ole nekään optimaalisia. Mikäli asiakkaallasi on tällainen tilanne, otathan yhteyttä osoitteeseen tuki@fabricai.fi, niin pystymme räätälöimään asiakkaan opetusaineiston alkamaan vain tietystä päivästä alkaen.

 

 



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.